dijous, 1 de setembre del 2016

Trullars:El maridatge de la música tradicional i la modernitat

Programa 349

La mescla de les músiques tradicionals, o amb instruments tradicionals, amb les novetats que l'evolució de la música i dels nous instruments  (electrònics, informàtics...) no sempre resulta fàcil i en moltes ocasions eixa mescla resulta en un intent fallit que, per entendre'ns, no és "ni carn ni peix".

No és, al meu parer, el cas de la música que aneu a escoltar hui. Tan lluny com en l'any 1991, fa doncs 35 anys, un grup de músics valencians, encapçalat per Vicent Ferragut, aleshores un jovenet compositor i no sé si encara estudiant direcció al conservatori, es va embarcar amb un grapat de músics també joves aleshores, del quals segurament el més conegut ara és el Xavier Richart, professor de dolçaina al Conservatori Municipal, es varen embarcar -mai millor dit- en una aventura que anomenaren, molt encertadament, "Viatge", primer i únic disc d'un grup que triaren anomenar-se Trullars

Sempre em va agradar aquest disc, autèntica fusió del que aleshores es deia rock-simphònic, que altres grups valencians varen tractar de conrear amb fortuna desigual. No és aquest, al meu parer, el cas de "Viatge", on la dolçaina i altres instruments de vent es fusionen de manera afortunada, insistisc, al meu parer, amb els sons d'instruments elèctrics o electrònics (supose que algun primigeni sintetitzador).

Tinc una gravació de la època en casette (!) (1991- recorde) que una amiga em va donar, car no era fàcil trobar el disc, del qual es varen fer tan sols 1000 còpies. Com podeu suposar, el deteriorament del temps i la tecnologia casolana de l'època impedia que es poguera emetre per la ràdio. Afortunadament, eixa mena de nova Biblioteca d'Alexandria què és internet, m'ha permès, fent una recerca sobre un tema proper, trobat-me amb la possibilitat de comprar una descàrrega del disc.

Eixa és la música que aneu a escoltar al programa de hui. Espere contactar amb algun dels protagonistes per saber que han continuat fent aquest darrers 30 anys (?) i escaig i, si es pot, vos posaré al corrent de què està fent esta gent que aleshores s'arriscà amb tan bona fortuna.