Programa 684
Igual que alguns grans balnearis se'n vanen de les
qualitats medicinals de les seues aigües, sembla que l'aigua de Sedaví
té alguna propietat musical. Pense que a eixe municipi de l'Horta Sud
podrien fer-ne un altre balneari per a persones aspirants a excel·lir en la música. Ben pensat ja el tenen, se'n diu SEDAJAZZ i entre la seua abundant collita d'excel·lents
músics hi ha un trompeta: s'anomena David Pastor, i encara que no hi va
néixer per raons accidentals, la seua infantesa i joventut es va
desenvolupar a eixa localitat. I bevent de la seua aigua, clar!
Nascut
l'any 1974 a una localitat alemanya, va ser a Sedaví on va rebre les
beceroles de la música a la Banda de la Societat Santa Cecília. Va rebre
l'ensenyament musical del, segons destaca ell, excel·lent
trompetista i pedagog musical Manuel López, familiar seu. Posteriorment
va seguir els camins habituals: Conservatoris Superiors de València, de
Castelló i el municipal de Barcelona per a, segons diu ell, "etiquetar els seus coneixements" (!).
No es va reduir el seu aprenentatge al saber musical "etiquetat", perquè per allà, per Sedaví, hi era -i encara hi és!- un cordovès establit al poble que, malgrat haver estat criat amb "flamenquitos" ha estat el jazz el seu aliment musical per excel·lència. El contacte amb Francisco Blanco "Latino" va ser, sembla, decisiu
per a la definitiva carrera del trompetista David Pastor, coincidint la
seua trobada amb les primeres passes d'eixa institució tan fructífera
que és SEDAJAZZ.
El
trompetista sedavienc va resultar ser un esperit inquiet, i lluny de
quedar-se quiet en l'àmbit del jazz o en el seu coneixement d'estils més
acadèmics, va espigolar per entremig de totes les músiques que estaven
al seu abast, treballant i estudiant amb gent de la més variada
tipologia: professors solistes d'il·lustres orquestres internacionals com Jim Pandolfi, de la Metropolitan de Nova York entre altres o Michael P.Mossman i Claudio Roditti entre els solistes de trompeta de jazz...
I arribada l'hora de treballar no hi ha camp que rebutge, car tant li val Presuntos Implicados/Sole Giménez com Michael Bubblé,
Miguel Poveda, Santiago Auserón, Armando Manzanero, Lolita o,
evidentment, tota la nòmina (o quasi) de músics de jazz de l'estat
destacats i un bon grapat de coneguts solistes internacionals que podreu
trobar en la bio de la seua web. Tot això sense oblidar els seus
treballs amb orquestres simfòniques vàries. Un "tot-terreny" que, a més,
treballa com a professor titular de trompeta de grau superior a l'ESMUC
(Escola Superior de Música de Catalunya) a Barcelona, on resideix des
de fa algun temps, donant-li temps, encara, per dirigir la formació en
jazz de l'UJI de Castelló i quatre cosetes més...
Musicalment, la seua ubicació en el jazz és... (?); bé, deixem-ho córrer... Hi ha alguna crítica especialitzada que el situa en el Hard-Bop o el multifacètic camp del Post-Bop. Etiquetes...
El disc que escoltareu al programa s'anomena "Time Lapse" i, tal com expressa
el títol, és un acostament a conegudes peces "clàssiques" d'una època, l'època
romàntica arribant fins a començament del segle XX: des de Saint-Saëns a
Falla o Rodrigo,
passant per Lorca, o Satie, amb uns sensibles i respectuosos
arranjaments del pianista al disc, Francesc Capella, amb l'acompanyament
del contrabaixista Thomas Kent Warburton i tot embolcallat per una sèrie de solistes de l'Orquestra del Royal Opera House del Covent Garden de Londres. Tots plegats acaronen
amb una enorme sensibilitat les estimades notes d'unes músiques de
segur conegudes per gent no necessàriament oberta a eixe estil de
música, adobades amb unes estilitzades intervencions jazzístiques que ni
deformen ni emmascaren les notes de la partitura original, acostant-les
a públics actuals que s'estimen el jazz.
Un difícil equilibri
que resulta virtuós en les mans de David Pastor i els seus companys. Un
David Pastor que es llueix en les delicades intervencions
jazzístiques... i en les altres.
Però continuarem amb ell al pròxim programa.