Programa 188
El violí, per les seues característiques mecàniques de poca capacitat per emetre amb un volum alt, no ha tingut una vida fàcil com instrument solista en el món del jazz. Els instruments de vent de les bandes de Nova Orleans, o el piano, eren els protagonistes en els primers temps del jazz. Recordem que el paper actual del contrabaix va ser fet, inicialment, pels trombons, amb més projecció sonora en una banda de vent.
Amb l'arribada de les orquestres de ball de jazz i les "big band" la cosa se'ls posà un poc millor, però ha estat sempre un instrument amb poca rellevància dintre del món jazzístic.
Precisament per eixa raó, destaquen encara més les escasses figures que aquest instrument ha donat en aquell àmbit. La primera de la qual tenim constància suficient, amb gravacions discogràfiques suficients, és el nostre protagonista de hui.
Joe Venutti, emigrant italià, va destacar en les primeries del jazz. Amb una tècnica prou heterodoxa, segurament pel seu caràcter autodidacta, la seua aportació és la primera, històricament, amb llegat fonogràfic suficient.