Programa 423
Tant nacional com internacionalment, el "The Dave Brubeck Quartet" va ser, sense cap dubte, un dels productes millor venuts pel "stablishment" nord-americà, incloent en aquest poder fàctic a la multinacional Columbia Records (CBS-Sony) i al propi Departament d'Estat que va subvencionar moltes de les seves gires pel món, especialment durant la dècada dels seixanta, època àlgida de la que va ser anomenada "guerra freda". Però no convé equivocar-se; el suport que sempre va tenir per part del govern americà no hagués garantit per ell només l'enorme èxit que el grup va recollir per tot el món, tant en les seves actuacions en directe com en els seus treballs discogràfics.
"Time Out" va ser, des del mateix moment que es va publicar (1959) el disc que va consagrar definitivament al quartet de Dave Brubeck, format pel mestre del saxo alt, Paul Desmond -autèntic alma mater del grup -, Eugene Wright al baix i Joe Morello a la bateria. El disc presenta una sèrie de composicions escrites totes en diferents mètriques, començant pel celebèrrim "Take Five", una obra mestra en 5/4 sortida de la ploma de Paul Desmond i altres temes també innovadors i reeixits com el tema que obre el disc: "Blue Rondo a la Turk", on els continus canvis de ritmes, exòtics aleshores per al jazz, va suposar una autèntica revolució en el món jazzístic.
Quan "Time Out" es va publicar, l'impacte entre els aficionats va ser brutal i es va convertir en molt poc temps en el primer disc de jazz que va aconseguir el milió de còpies venudes. De fet va ser el primer disc de jazz del qual es va treure un "single" per a posar als "juke-box", el "Take Five" No n'hi havia per menys, "Time Out" va obrir per primera vegada al jazz als ritmes complexos i diferents del sempitern 4/4 i aquest mèrit és atribuïble a aquests quatre grans músics.
Nota.-Gran part de la informació està extreta de "http://www.apoloybaco.com/index.php" una web que recomanem als afeccionats al jazz i a la bona taula.