Programa 242
Poca constància queda de l'obra de la Caccini. Tan sols es conserven un anomenat , Il primo libro delle musiche, del 1618, recull de composicions per a veu solista de soprano i acompanyament, amb algunes peces per a dues veus i, sobretot, sabem que va escriure cinc òperes, la primera d'elles, anomenada La Stiava, va ser estrenada el carnaval del 1607. Cal destacar la data, perquè és el mateix any on Claudio Monteverdi va estrenar la que la història convencional de la música anomena com a primera òpera composada l'Orfeo.
No hi ha cap documentació que acredite, fins ara o que jo haja trobat, en la qual es pose en dubte la primacia de Monteverdi respecte de la presentació de la primera òpera als carnavals de Mantua del 1607 també, però crec que és legítim preguntar-se, amb independència de les dates concretes, qui va ser el primer que va acabar la seua òpera. Malgrat això, en cap llibre d'història de la música figura, almenys, el mèrit de l'escriptura "ex-aequo" de la primera òpera representada, amb la diferència de que Monteverdi era ja un home madur mentre que la Caccini comptava sols amb vint anys.
Per altra part, han estat molt poques les dones què han escrit òperes. Va escriure quatre òperes més de les quals tan sols es conserva una, anomenada La liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina, que va ser un gran èxit i es va representar fins i tot fora d'Itàlia amb una certa freqüència al llarg dels segles posteriors i fins i tot a l'actualitat.
En tot cas vos aconselle que pegueu una ullada a l'internet, per ampliar la informació sobre la vida i circumstàncies d'aquesta dona tan interessant en tants aspectes i pionera de l'òpera.