Programa 252
La producció de Sofia Gubaidulina va rebre un enorme empenta, amb encàrrecs per tot arreu, que han fet que el seu catàĺeg d'obres siga enorme. Concerts per orquestra i solistes varis, obra de cambra amb les combinacions més arriscades i insòlites, ballets, música per peŀlícules...
La seua música es caracteritza per una enorme varietat i per un declarat intent de relligar-la amb els seus profunds sentiments religiosos, que, segons les seues pròpies declaracions, sempre han estat en el rerefons de les intencions de les seues obres. De religió cristiana ortodoxa, els freqüents contrasts sonors, les seues dicotomies musicals, han estat majoritàriament fets amb la intenció de associar/contrastar llum/ombra, suavitat/intensitat, llum/foscor, amb les seues representacions de la espiritualitat.
A partir dels anys 80, va encetar una experimentació d'una certa similitud respecte a la teoria de construcció de la seua música amb les experiències dodecafòniques. En el seu cas utilitzant les Sèries de Fibonacci, mecanisme matemàtic de progressió numéric al qual tracta de subjectar la construcció de les seues obres.
El ritme i la melodia, tal i com l'entén una orella acostumada a la música "convencional", no tenen res a veure amb la seua obra on, a més, utilitza combinacions absolutament no habituals (acordió clàssic i rus, instruments japonesos i tàrtars,...). Una cercadora nata que, afortunadament per ella, ha aconseguit que la seua originalitat arribe a públics amplis dintre del cercle de la música culta.
Tingau per cert que no serà la darrera vegada que en aquest programa escoltem la seua música.
En definitiva una dona que, malgrat inicials inconvenients, ha lograt fer-se un lloc notori en el panorama de la música contemporània. En l'actualitat viu a Alemanya, reclosa pràcticament a casa seua, per poder donar eixida a l'enorme quantitat d'encàrrecs que rep. Enhorabona!