Nascut el 6 de desembre de 1920 en una família amb inclinacions musicals, els seus dos germans grans eren músics professionals, Dave Brubeck va començar a prendre classes de piano de la seva mare, una pianista clàssica, als quatre anys.
Al final de la Segona Guerra Mundial, va estudiar composició al Mills College amb el compositor clàssic francès Darius Milhaud, que el va animar a introduir elements de jazz a les seves composicions clàssiques. Aquesta experimentació amb gèneres mixts va portar a la formació del primer grup, amb companys d'estudi i altres, dirigit per ell, l'octet de Dave Brubeck que incloïa Paul Desmond, Bill Smith i Cal Tjader. El 1949, Brubeck va formar un trio ja guardonat per les seues gravacions amb Cal Tjader i Ron Crotty, i el 1951 va ampliar la banda per incloure Paul Desmond, peça fonamental en les experiències sonores i rítmiques del grup al llarg d'una durada de disset anys en que es va mantindre la formació, junt al bateria Joe Morello i el baixista Eugene Wright.
L'any 1959, el Dave Brubeck Quartet va gravar un disc experimentant amb variades barrejes de temps, "Time Out" (que podeu escoltar al Programa 423). L'àlbum va vendre més d'un milió de còpies, i "Blue Rondo a la Turk" de Brubeck, basat en un ritme popular turc, i "Take Five" de Desmond van aparèixer a les jukeboxes de tot el món.
Al llarg de la seva carrera, Brubeck va experimentar contínuament amb la integració del jazz i la música clàssica. El 1959, va estrenar i gravar l'obra del seu germà Howard "Diàlegs per a Jazz Combo i Orquestra" amb la Filharmònica de Nova York sota la direcció de Leonard Bernstein, una de les peces que escoltareu al programa. El 1960, va compondre "Points on Jazz" per a l'American Ballet Theatre, què és l'altra peça que escoltareu al programa.
Poc després de la dissolució del Quartet "clàssic" el 1967, es va dedicar molt intensament a les composicions "grans" i l'Orquestra Simfònica de Cincinnati va estrenar l'oratori de Brubeck, "The Light in the Wilderness" (febrer de 1968). L'any següent es va estrenar la segona gran obra de Brubeck, "The Gates of Justice", una cantata basada en les paraules de Martin Luther King, Jr. i l'Antic Testament.
Les composicions de Dave Brubeck inclouen un popular disc de corals de Nadal "La Fiesta de la Posada", mises, oratoris i cantates, suites de ballet, un quartet de corda, conjunts de cambra, peces per a sol i duo-piano, solos de violí i un grapat d'obres orquestrals.
El 2002 la London Symphony Orchestra i London Voices van gravar a "Classical Brubeck" el seu oratori de Pasqua "Beloved Son". ”, “Pange Lingua Variations”, “The Voice of the Holy Spirit” i una composició per a orquestra de corda, “Regret“, tot sota la batuta de Russell Gloyd, que va ser director, productor i gestor de Brubeck durant 34 anys. El 2006, el Monterey Jazz Festival va presentar la mini-òpera de Dave Brubeck basada en "Cannery Row" de Steinbeck.
La seua oceànica discografia inclou, òbviament, molta música de jazz, que pense que serà, probablement, la part de la seua obra que perdurarà més, per la gran acceptació popular i la seua facilitat per connectar amb el públic, malgrat els seus experiments sonors i rítmics.En aquest programa, però, hem volgut destacar dues de les seues obres que, molt clarament, barregen els dos mons musicals que ells va maridar a la perfecció.
Dave Brubeck va morir el dia abans dels seus noranta-dos anys, d'una aturada cardíaca el 5 de desembre de 2012.